RAUMAN SEUDUN KELIAKIAYHDISTYKSEN PERUSTAMISEN HISTORIAA ALKAEN 1986-

Rauman Seudun Keliakiayhdistyksen toiminnan voidaan katsoa alkaneen 14.4.1986, jolloin Raumalla pidettiin Suomen Keliakiayhdistyksen silloisen johtokunnan jäsenen ja sihteerin Kaija Varhon koolle kutsuma kokous Rauman Säästöpankin Kauppakadun konttorin tiloissa. Tamperelainen Kaija Varho, jonka juuret johtavat Raumalle, kertoi silloin Suomen Keliakiayhdistyksen toiminnasta ja tavoitteista. Monet paikalla olleet olivat jo Suomen Keliakiayhdistyksen jäseniä. Yhdistyksen kotipaikka oli Helsinki, ja eri puolilla maata toimi kansalaisopistojen alaisia keliakiapiirejä kooten yhteen paikkakunnan keliaakikkoja. Suomen Keliakiayhdistys eli tuolloin varsin pienellä budjetilla ja kansalaisopistojen kautta saatiin monella paikkakunnalla oivat toimintaedellytykset tilojen ja materiaalien osalta.

Rauman tilaisuuden tarkoituksena oli rohkaista raumalaisia perustamaan näitä keliakiapiirejä. Tähän tilaisuuteen oli saapunut 21 raumanseutulaista keliaakikkoa tai heidän omaistaan. Läsnä olivat: Helmi Wahlström, Terttu Silvanto, Maija Taipale, Maija Mattila, Meeri Mäkelä, Aino Laine, Sirkka-Liisa Nakola, Tuula-Maija Kastola, Outi, Mika ja Vuokko Puputti, Hillevi Hirvonen, Seppo Keränen, Kaija Karhu, Raija Uusitorppa, Veikko Palviainen, Heli Tuomi, Immo Marttila, Tarmo Isosalo ja kokoon­kutsuja Kaija Varho. Tämä kokous valitsi kolmen jäsenen toimikunnan valmistelemaan yhteistoiminta asiaa. Toimikuntaan tulivat Maija Mattila, Raija Uusitorppa ja Veikko Palviainen. Yhteyshenkilöksi Suomen Keliakiayhdistykseen valittiin Veikko Palviainen.

Kolmijäseninen toimikunta kutsui koolle paikallisen keliakiayhdistyksen perustavan kokouksen 21.5.1986 STS:n kerhohuoneelle. Perustavassa kokouksessa päätettiin perustaa Raumalle Suomen Keliakiayhdistyksen alaisuudessa toimiva rekisteröimätön keliakiayhdistys.

Perustavassa kokouksessa hyväksyttiin yhdistykselle säännöt ja puheenjohtajaksi vuodelle 1986 valittiin Veikko Palviainen. Ensimmäiseen johtokuntaan valittiin Pirjo Viitanen Porista, Immo Marttila Laitilasta, Raija Uusitorppa ja Veijo Vigren Raumalta. Yhdistyksen nimeksi valittiin Rauman Seudun Keliaakikot, jäsenmaksuksi määrättiin 15mk, jonka lisäksi jokainen maksoi Suomen Keliakiayhdistyksen jäsenmaksun. Johtokunnan järjestäytymiskokouksessa yhdistyksen sihteeriksi ja rahastonhoitajaksi valittiin Raija Uusitorppa. Näitä luottamustehtäviä häin on hoitanut yhdistyksessä tähän päivään asti.